Spring naar hoofdtekst

Nummermelding in Nederland: let op!

Geplaatst op door .
Laatste aanpassing op .

TL;DR

Het onderstaande artikel is een verslag van onze telefonie-perikelen met een ADSL- en glasvezelprovider, een leverancier van telefoonapparatuur en twee compleet verschillende protocollen voor nummermelding.

Na een haastige overstap van VoIP-telefonie achter een ADSL-modem naar analoge telefonie met centrale achter een glasvezelmodem, bleek dat de geadviseerde centrale niet compatibel was met de nummer­melding van onze provider. Uiteindelijk moest er een converter aan te pas komen om de nummermelding te laten werken.

De les die ik geleerd heb: Vraag je advies aan een vreemde, vertrouw dit dan niet blind. Neem de tijd om het te onderzoeken en op waarde te schatten, hoe dringend de situatie ook lijkt.

Inleiding

Een paar jaar geleden hadden we hier in huis een internetverbinding via ADSL en maakten we gebruik van VoIP-telefoontoestellen. Zo konden we, naast het vanzelfsprekende bellen en gebeld worden, ook intern bellen en een extern gesprek doorverbinden. Het had heel wat voeten in de aarde voordat ik de SIP-gegevens bij onze provider (Telfort) had losgepeuterd, maar het was uiteindelijk toch gelukt!

Met het oog op de toekomst maakten we gebruik van het aanbod om bij dezelfde provider over te stappen naar een verbinding via glasvezel. De monteur kwam, plaatste een modem, voerde een functietest uit en verdween. Alles werkte naar behoren; we hadden eindelijk glasvezel-internet, met snelheden waarvan ik voorheen alleen maar kon dromen!

Analoge telefonie

Bij de eerste poging een telefoongesprek te voeren, bleek dat de VoIP-toestellen niet meer functioneerden met de bekende SIP-gegevens (servernaam, gebruikersnaam, wachtwoord). Aldus probeerde ik opnieuw bij Telfort om deze gegevens te bemachtigen. Immers: we betalen voor het gebruik van hun diensten, dan mogen we toch zeker ook de noodzakelijke gegevens om dat te kunnen doen met onze eigen apparatuur?

Telfort houdt deze informatie echter tot op de dag van vandaag geheim. Er was voor mij geen enkele mogelijkheid om het afgesloten telefoonabonnement te gebruiken met de bestaande digitale VoIP-toestellen. Volgens de klantenservice kon ik wel op de analoge aansluiting van het modem een analoog toestel aansluiten. Deze combinatie van apparatuur werd volledig ondersteund.

Centrale

Als ik méér wilde dan een enkel toestel, dan moest er een (analoge) telefooncentrale komen, gevolgd door minimaal drie nieuwe (analoge) toestellen. Gelukkig adviseerde ons het bedrijf dat de VoIP-toestellen had geleverd in de aankoop van de nieuwe apparatuur. Niet lang daarna leverden zij onze bestelling aan huis en kon de grote verbouwing beginnen.

Het was mijn eerste kennismaking met een telefooncentrale, analoog of digitaal. Aldus werkte ik het (Engelstalige) handboek door en richtte de apparatuur zo ver mogelijk in. Eindelijk: we konden bellen, gebeld worden, intern vergaderen en externe gesprekken doorverbinden! Na afloop vond ik ook de Nederlandse handleiding op de website van de fabrikant; altijd handig.

Nummermelding

In het dagelijks gebruik bleek nog één functie te ontbreken: nummermelding bij inkomende gesprekken. Dit is een functie waarmee je kan zien welk nummer van buiten belt. Als je toestellen dat nummer aan een naam kunnen koppelen kun je zo letterlijk zien wie er belt.

Vóór de overstap naar glasvezel en analoge telefonie had dit wel altijd gewerkt. Nader onderzoek bracht aan het licht dat er wereldwijd twee protocollen zijn voor het meesturen van de nummermelding: DTMF en FSK. Het Nederlandse KPN (en haar dochterbedrijven zoals Telfort) gebruiken DTMF, de rest van Nederland en de wereld FSK.

Wat bleek? De nieuwe analoge toestellen konden beide protocollen aan. Maar de splinternieuwe telefooncentrale was van het type FSK. De op dat moment betaalbaarste oplossing was een DTMF-FSK-converter. Dit apparaatje bevindt zich tussen modem en telefooncentrale en zet het DTMF-signaal om in een FSK-signaal. Nu hadden we eindelijk ook nummermelding!

Wijsheid achteraf

Dus dáárom zat er een Engelstalige (UK) handleiding bij de centrale en kennen de toestellen slechts een 12- in plaats van 24-uurs klok. We hadden het advies van de leverancier blindelings opgevolgd en zo een verzameling Britse telefoons en bijpassende centrale in huis gehaald. In de Nederlandse webshop van de leverancier staat tegenwoordig alleen nog de DTMF-variant van de centrale. Wel zo verstandig!

Terug naar boven

Inhoudsopgave

Delen

Met de deel-knop van uw browser, of met onderstaande koppelingen deelt u deze pagina via sociale media of e-mail.

Atom-feed van FWiePs weblog

Artikelen


Categorieën

Doorzoek de onderstaande categorieën om de lijst met artikelen te filteren.


Terug naar boven